نود و یکیها

تابلوی اعلانات بچه‌های معماری 91- دانشگاه هنر

نود و یکیها

تابلوی اعلانات بچه‌های معماری 91- دانشگاه هنر

نود و یکیها
آخرین نظرات

ترسیم حجم های منحنی ساده و خاص در اسکچاپ

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۱۴ ب.ظ

دو روش ساده برای رسم منحنی من بلد هستم که امیدوارم به دردتون بخوره. هر کس روش های دیگه ای هم بلد بود بگه تا بقیه هم استفاده کنن.

روش اول استفاده از دستور follow me

روش دوم استفاده از پلاگین curviloft

روش اول در مواردی استفاده میشه که ما بتونیم منحنی حجمی مون رو به یک صفحه و یک مسیر حرکتی که اون صفحه طی اون مسیر حرکت کنه و حجممون رو بسازه، ایجاد کنیم (فک کنم یکم پیچیده کفتم D:)

مثلا فرض کنیم یه گنبد تو ذهنمونه مثل شکل زیر و میخواییم بکشیمش:

خب اولین کار اینکه ببینیم این حجممون رو چجوری به یک مسیر و صفحه تبدیل کنیم تو عکس زیر ببینید:

همون طور که میبینید اگر صفحه انتخاب شده حول محیط دایره بچرخه حجممون درست میشه. برای اینکار از دستور follow me استفاده میکنیم:

بعد از انتخاب follow me صفحه مون رو انتخاب میکنیم و بعد موس رو روی منحنی حرکت میدیم تا حجم همراه با موس و محیط دایره تشکیل بشه:

در آخر پس از طی محیط دایره روی نقطه شروع کلیک میکنیم تا حجممون درست بشه:

مثال های زیر هم به کمک این دستور میتونن رسم بشن:


روش دوم استفاده از پلاگین curviloft هست که خیلی از جاها که نرم افزار نمیتونه سطح رو تشخیص بده بهمون کمک میکنه.

( این پلاگین رو در انتها میتونید دانلود کنید)

خیلی اوقات شده که ما سطحی رو که در نظر داریم میکشیم ولی نرم افزار اونو تشخیص نمیده و اعصابمون میریزه بهم! ولی خب این پلاگین خیلی کمک میکنه.

در شکل زیر نگاه کنید، من یک سطح میخوام که بین چهار خطی که در فضای سه بعدی کشیدم تشکیل بشه اما نرم افزار نمی تونه سطح رو بشناسه:

برای این کار اگر پلاگین رو نصب کرده باشین از طریق زیر میتونید toolbar ش رو بیارید:

حال   را انتخاب کرده و شروع میکنیم خطوط مون رو انتخاب کردن:

در نهایت Enter میزنیم و شکل صفحه مان را نشان میدهد اگر درست بود یک بار دیگه Enter میزنیم و صفحه مان ایجاد میشود:

یک ابزار دیگه ای که این پلاگین داره یه چیزی مثل follow me هست اما تفاوتش اینکه در طی مسیر صفحه مون تغییر میکنه مثلا ببینید:

برای این کار ایتدا   را انتخاب میکنیم و سپس اول مسیر رو انتخاب میکنیم و Enter میزنیم، بعد صفحات رو انتخاب میکنیم و Enter میزنیم. اگر حجم نشان داده شده (سیاه) درست بود دوباره Enter میزنیم تا حجم تشکیل بشه:

برای نصب پلاگین:

ابتدا دو فایل libfredo6 دریافت و  curviloft 1.2 دریافت را دانلود کنید، بعد هر فایل و فولدری که در فایل زیپ هست رو عینا کپی کنید و تو فولدر Plugins جایی که برنامه رو ریختید. مسیر پیش فرض:

C:\Program Files (x86)\Google\Google SketchUp 8\Plugins

امیدوارم مفید بوده باشه

  • صائب کفایتی

نظرات (۴۲)

  • محمدرضا نقی زاده
  • خیلی عالی بود دستت درد نکنه.
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    مقسی موسیو!

    صائب جان عالی بود

     

    دمت گرم

     

    رسالتت جاوید!

  • صائب کفایتی
  • خواهش میکنم

    آقا دمت گرم خییییییییییلی باهال بود.دو روزحیرون همین یه هلالی کشیدن بودم.مرسییییییییی

     

    پاسخ:
    خواهش میکنم
    با سلام
    خسته نباشید
    من هر دو فایلو طبق گقته خودتون دانلود کردم ولی اصلا هیچ ابزاری نیومد میشه راهنمایی کنید؟؟

    پاسخ:
    محتویات فایل ها رو عینا تو مسیر گفته شده کپی کنید باید بیان. اگر نشد نرم افزار رو دوباره بریزید و بعد پلاگین ها رو کپی کنید
    عالی مرسی
  • مونا وزیرپور
  • مرسی از لطفتون!
    با سلام 
    اقا چرا بعد از نصب این پلاگین ها بعد از چن ثانیه برنامه بسته میشه 

    سلام .آقا من هر کاری میکنم توی تولبار نم افزارم اضافه نمیشه چی کار کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    sa
    با سلام
    از بابت سایت خوبتون وراهنماییتون تشکر
    سلام با تشکر بسیاررررررررر برا این مطالب عالی... :)
    سوالم اینه که توی اسکچاپ این امکان هست که مثل تری دی مکس دو تا حجم رو از هم کم کنیم؟
    منظورم در حالت هایی که حجم هامون منحنیه و نمیشه با کشیدن خط محیطی اونا رو از هم جدا کرد
    با تشکر :)
    دادش دمت گرم عالی بود عالی...........
    عاللللللی
    عااااااااااااااااااااااالییییییییی بووووووووووووووووووووووووووووود دمت جییییییییییزL)
    خیلی عالی بود .
    ممنون از توضیح کامل و زیبات
    درباره گزینه سوم هم می تونی توضیحی بدی .؟
    البته اگه ممکنه !!!!!!!!!!!
    بسیار عالی بود ممنون
    اسکچاپ خر است اصلا بدرد نمیخوره 

    دوستان میشه به من کمک کنید چطوری تو حلال پنجره بکشم

    بسیار عالی بود
    دستتون درد نکنه
    سلام. میشه لینک آپدیت جدید پلاگینو بذارید؟
    من نصب کردم رو اسکچاپ13، ولی جواب نمیده

    خیلی کارآمد بود. ممنون
    سلام خیلی ممنون از مطلب مفیدتون اما من هنوز نتونستم استفاده کنم ازش
    چون اسکچ آپ من 2014 هست و تو مسیر نصبش پوشه plugins نبود و خودم ساختم اما ابزار تو برنامه نیومد میشه لطفا بهم کمک کنید.
    خیلی ضروری بهش نیاز دارم اگر بهم اس بدید باهاتون تماس میگیرم چون کارم خیلی عجله ایه
    09176876151
    باز هم ممنون
    عالی بود. ممنونم
    دمت گرم لطف کردی من نوکر توضیح دادنتم ولی یهو جو گیر نشو :)
    اقا دممممممممممت خیییییییییلی گرم با این حرکت اسکچاپو جلو مکس سربلند کردی
    اپدیت نیست نصب نمیشه لطفا اپدیتشو بزارییییییییییییییییییید مرسی
    سلام و خسته نباشید. ببخشید این پلاگینا فقط تو ورژن 8 به قبل کار میکنه.
    تو ورژن های بعدی باید فرمتشون rbz باشن. که اینا rb هستن.
    عالی بود ممنون،دقیقا الان بهش نیاز داشتم،امیدوارم پلاگینش رو راحت بتونم بریزم و زود بالا بیاد
    دنبال یک مدرس اسکچ آپ درکرج هستم اما موفق نشدم.
    راهنمایی فرمایید.
    ارادتنمندشما پوریا
    عالییی بود. فقط واس من دایرم خط افقی توشه چیکارش کنم پاک شه؟

    خدا خیرتون بده.عالی بود.

    سلام پلاگین هایی که گفتین رو کپی کردم اما اون گزینه نیومد چیکارکنم؟؟؟؟
  • زهراهفتمی
  • میشه در مورد کشیدن حجم های کروی و منشوری و هرمی کمکم کنی
    ممنون خیلی کمکم کردین
    سلام...بسیااااررررر بسیاااارررر مممنووووووننننننن..مناز هر سایتی پلاگین رو دانلود میکردم و اصلا نمیشد...این دفعه شد...اجرتون با خدا
  • مسعود پریوز
  • زمانی که دیوار کرو یا منحنی داریم چگونه پنجره بر روی آن قرار دهیم؟
    عالی بود ممنووون
    سلام ببخشید من اصلا پوش ایی ب نام پلاگین ندارم اسکچاپم 2018 هست؟
    دقیقا باید چ کار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    سلام خسته نباشید

    من با کمک curviloft دیوار و سقفم را کشیدم، حالا میخام پنجره بر روی این دیوار ها قرار بدم، میشه کمک کنید که چگونه این کار را انجام بدم؟

  • عرفان جباری
  • ممنونم ازت، فوق العاده بود👍🔥

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی